Navnet Muhammed er populært som aldrig før i Nordeuropa

Den muslimske profets navn er det mest populære drengenavn til spædbørn i England og Wales og flere europæiske storbyer, og navnet går især frem i Tyskland og Sverige. Muslimer føler sig pressede og markerer identitet, ligesom kristne mindretal i Mellemøsten vælger kristne navne, mener forsker

Muhammed er det mest populære drengenavn blandt nyfødte i England og Wales og det næstmest populære i Belgien – kun overgået af det bibelske Lukas. Nye tal viser desuden, at Muhammed topper listen i Belgiens hovedstad, Bruxelles, Norges hovedstad, Oslo, og den svenske by Malmö.
Muhammed er det mest populære drengenavn blandt nyfødte i England og Wales og det næstmest populære i Belgien – kun overgået af det bibelske Lukas. Nye tal viser desuden, at Muhammed topper listen i Belgiens hovedstad, Bruxelles, Norges hovedstad, Oslo, og den svenske by Malmö. . Foto: Jacob Schou Nielsen/Ritzau Scanpix.

I århundreder har kristne navne som John, Christian og Thomas været blandt de mest populære til drenge i Nordeuropa, men de får i stigende grad konkurrence fra navnet på islams grundlægger.

Muhammed er således det mest populære drengenavn blandt nyfødte i England og Wales og det næstmest populære i Belgien – kun overgået af det bibelske Lukas. Nye tal viser desuden, at Muhammed topper listen i Belgiens hovedstad, Bruxelles, Norges hovedstad, Oslo, og den svenske by Malmö. Selvom navnet stadig befinder sig et stykke nede på listen, vokser dets popularitet i Tyskland og de skandinaviske lande. Hos tyskerne er det gået fra en 41. plads i 2015 til en 26. plads i 2016, i Sverige fra en 35. plads i 2016 til en 21. plads i 2017, og i Norge fra en 30. plads i 2016 til en 24. plads i 2017.

Når muslimer føler, at deres tro og identitet bliver udfordret i offentligheden, er de mere tilbøjelige til at markere, hvor de hører til, vurderer islamforsker og adjunkt ved Københavns Universitet Niels Valdemar Vinding.

”Henvisningen til profeten er en måde at bekende og identificere sig som muslim på. Det samme sker blandt danskere såvel som blandt Mellemøstens kristne, som giver deres børn tydeligt kristne navne,” siger han.

Også i Hollands fire største byer Amsterdam, Rotterdam, Haag og Utrecht er navnet det populæreste ifølge tidligere opgørelser.

Lidt mere beskeden er navnets fremgang blandt nyfødte i Danmark, hvor det er gået fra 40. pladsen i 2015 til 31. pladsen i første halvår af 2017.

”Mit kvalificerede gæt med hensyn til, hvorfor navnet er mindre populært i Danmark end i Norge, Sverige og Tyskland, er ligetil: Ordet Muhammed er blevet koblet til Muhammed-krisen, og det sætter lidt skår i navnet,” siger Niels Valdemar Vinding.

De senere års flygtningetilstrømning spiller åbenlyst en rolle i Tyskland og Sverige, men også i Danmark og Norge, som har modtaget flygtninge fra især Syrien.

Det vurderer Brian Arly Jacobsen, religionssociolog og lektor ved institut for tværkulturelle og regionale studier, Københavns Universitet. Ifølge navneforskning er navne generelt kun populære i en periode, men der kan være religiøse og kulturelle årsager til, at indvandrere med muslimsk baggrund bliver ved med at navngive deres børn efter islams profet, mener Brian Arly Jacobsen.

”Tilsvarende går Christian heller aldrig helt af mode i Danmark, fordi det er knyttet til kongehuset og til en oprindelig religiøs navnetradition. De færreste danske forældre reflekterer formentlig over denne religiøse tradition, ligesom mange muslimske migranter formentlig heller ikke tænker dybere over, hvorfor de vælger navnet Muhammed,” siger han.

Udviklingen i Europa er dog ikke entydig. I en række franske storbyer var Muhammed tidligere det populæreste navn, men nu er førstepladsen overtaget af Gabriel, som ifølge både islam, kristendom og jødedom er navnet på en af Guds ærkeengle.

Den muslimske indvandring i Frankrig har en længere historie end i Nordeuropa, og de yngre generationer i Frankrig er begyndt at vælge andre navne. Det vurderer Baptiste Coulmont, lektor ved Sociologisk Institut, Paris Universitet ved Saint-Denis, og ekspert i fornavne blandt indvandrer-børn.

”Min egen tolkning er, at Muhammed er et bedstefar-navn. Det lyder gammeldags, selv for unge muslimske forældre, som er efterkommere af indvandrere. Navnet er et populært valg blandt indvandrere, men appellerer ikke til anden generation og deres børn,” siger han og tilføjer, at navne som Adam, Rayan og Yannis lader til at erstatte Muhammed.

Blandt piger af muslimske forældre er især det arabiske Inaya vokset i popularitet og er i dag blandt de 35 populæreste pigenavne i Frankrig, siger navneekspert Stephanie Rapoport, der årligt udgiver et værk over de populæreste fornavne i Frankrig.

”I islam er der tradition for at give navnet Muhammed til den førstefødte søn. Sådan en tradition findes ikke for piger,” siger hun.

Muhammed vil dog blive stadig mere udbredt i Europa, hvis navnet da ikke går af mode blandt forældre med muslimsk baggrund. Selv hvis der ikke skulle komme flere muslimske indvandrere til Europa, forventes den muslimske befolkning at stige fra de nuværende 4,9 procent af befolkningen til 7,4 procent i 2050, viser tal fra det amerikanske analyseinstitut Pew Research Center. Det skyldes, at muslimer er yngre end den øvrige befolkning – 13 år yngre i snit – og har en højere fertilitetsrate – et barn mere pr. kvinde i snit – end de øvrige europæere.

Det betyder dog ikke, at islam er ved at overtage Europa, understreger Massimo Introvigne, religionssociolog og grundlægger af Institut for Studier af Nye Religioner i Torino, Italien.

”Nogle forskere mener, at muslimer på et eller andet tidspunkt i fremtiden vil udgøre flertallet i EU. Jeg mener ikke, at det vil ske i den nærmere fremtid,” siger han.

I Frankrig kan muslimer allerede nu udgøre et relativt flertal af dem, der udøver en religion – i betragtning af, at aktive katolikker udgør mindre end fem procent.

”Men de er meget langt fra at udgøre flertallet i forhold til antallet af medlemmer af en religion, endsige af befolkningen,” siger Massimo Introvigne.