Kristeligt Dagblads digitale design hædres i international konkurrence

Avisen har netop fået et stort skulderklap for sit arbejde med digital design. Ikke mindre end fire hæderspriser blev det til i en stor digital konkurrence blandt nyhedsmedier fra hele verden

Kristeligt Dagblads digitale design hædres i international konkurrence
Foto: Morten Voigt.

Hvordan er det at leve liv, hvor hovedet ingenting fejler, men kroppen er ødelagt? Det fortalte 19-årige Magnus Gylling Mortensen om sidste år i Kristeligt Dagblads digitale fortælling "Magnus er sit hoved", hvor hovedpersonens egne tegninger ledsager det skrevne ord. Nu har fortællingens brug af digitale virkemidler modtaget en hæderspris i den internationale designkonkurrence "Best of Digital Design".

Historien om muskelsvindspatienten Magnus er ikke ene om at blive hædret. Kristeligt Dagblad har modtaget ikke mindre end fire hæderspriser, såkaldte "Awards of Excellence", i konkurrencen.

Den digitale fortælling om naturbarnet Kristian Graubæk og naturens betydning for mennesker fik en pris for brug af fotografi. Begge historier er tilrettelagt af Kristeligt Dagblads journalist Sara Gro Vagtholm, som også tildeles en tredje hæderspris for sin samlede portfolio af digitale fortællinger på K.dk.

"Digitale fortællinger med dybde, perspektiv og overraskelser har i årevis været et varemærke for Kristeligt Dagblad. Vi er stolte over at blive hædret i en konkurrence, hvor vi er oppe mod verdens bedste," siger digital redaktionschef Stinne Andreasen Krak.

Sidst, men ikke mindst bliver Kristeligt Dagblads hjemmeside hædret for sit nye design, der er designet af Rikke Tange, og som blev lanceret i juni 2021.

Forud for designet af hjemmesiden lå en række interviews og brugerundersøgelser af abonnenternes ønsker til Kristeligt Dagblads digitale platforme. Det lagde grobund for et omfattende redesign af K.dk, som altså er det, juryen nu har belønnet. 

"Vi har fået et meget roligt, overskueligt og brugervenligt design, som vi også selv synes er ret flot. Så det er et dejligt skulderklap med den anerkendelse også," lyder det fra Stinne Andreasen Krak.

"Best of Digital Design"-konkurrencen er skabt af The Society of News Design, der er en international organisation for aviser og visuelle kommunikatører, som arbejder med print-, digitale og mobile publikationer og produkter, og konkurrencen har til formål at hædre "journalistisk, visuel og teknisk udmærkelse" blandt produktioner fra 2021.

I konkurrencen deltog medier fra over 30 lande med lige omkring 2000 bidrag, og konkurrenterne tæller store, amerikanske medier som The New York Times og Washington Post samt danske Politiken og DR.

Du kan læse alle Kristeligt Dagblads digitale fortællinger på:

k.dk/digitale-fortaellinger