Ny højskolesangbog sælger: Kun krimier af folk som Jussi Adler Olsen klarer sig lige så godt

Fem dage efter udgivelsen er der solgt 75.000 eksemplarer af Højskolesangbogen. Ifølge kender af bogbranchen er det et ”voldsomt imponerende” antal, som ellers kun storsælgende krimier når op på

”Der er kun gået kort tid, og mange ting spiller ind. For eksempel nærmer vi os jul. Men som det ser ud nu, klarer den 19. udgave sig bedre end den 18. — og den klarede sig ellers vældig, vældig godt,” siger Elsebeth Gerner Nielsen, generalsekretær i Folkehøjskolernes Forening, som udgiver sangbogen.
”Der er kun gået kort tid, og mange ting spiller ind. For eksempel nærmer vi os jul. Men som det ser ud nu, klarer den 19. udgave sig bedre end den 18. — og den klarede sig ellers vældig, vældig godt,” siger Elsebeth Gerner Nielsen, generalsekretær i Folkehøjskolernes Forening, som udgiver sangbogen. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix.

Denne artikel er en del af Kristeligt Dagblads dækning af den nye udgave af højskolesangbogen. Du kan følge dækningen og få en mail, hver gang en ny artikel om sangbogen er klar. Klik her.

Danskernes interesse for fædrelandssange, gamle og nye salmer, Grundtvig, Benny Andersen og Kim Larsen, Isam B’s ramadansang og alle de andre tekster og melodier i Højskolesangbogen ser ud til at slå alle rekorder. Blot fem dage efter, at den nye, 19. udgave udkom, har antallet af solgte højskolesangbøger rundet 75.000 eksemplarer.

”Nu skal jeg prøve at formulere mig afdæmpet: Det her er et meget tilfredsstillende salg, som vidner om, hvor stor folkelig interesse der er for Højskolesangbogen i Danmark,” siger Elsebeth Gerner Nielsen, generalsekretær i Folkehøjskolernes Forening, som udgiver sangbogen.

Hun tilføjer, at salgstallet overgår det tilsvarende tal en lille uge efter at den 18. udgave var udgivet i 2006:

”Der er kun gået kort tid, og mange ting spiller ind. For eksempel nærmer vi os jul. Men som det ser ud nu, klarer den 19. udgave sig bedre end den 18. — og den klarede sig ellers vældig, vældig godt.”

I alt har den 18. udgave solgt mere end 400.000 eksemplarer og er en af de seneste to årtiers største bestsellere på dansk. Lægger man alle 19 udgaver, der er kommet siden 1894, sammen, har sangskatten nu solgt i omkring tre millioner eksemplarer i alt.

Ifølge Bjarke Larsen, forlagschef på forlaget Pressto og tidligere redaktør for branchebladet Bogmarkedet, vidner salgstallene om, at Højskolesangbogen ikke kun købes af folk i højskoleverdenen, men at den har en status, som gør, at den indkøbes til utallige folkelige, foreningsmæssige sammenhænge samt af en masse sangintereserede privatpersoner.

”Et salgstal på 75.000 på fem dage er voldsomt imponerende. Det er kun ganske få bøger i Danmark, som hvert år kommer op på det niveau. Vi skal her sammenligne med de bedst sælgende krimier af Jussi Adler Olsen og den slags,” siger Bjarke Larsen, som vurderer, at det høje salgstal skyldes højskolesangbogsudvalgets evne til både at videregive kulturarven og at tilføje noget nyt, mange vil interessere sig for.

”Hvis alle sange blev skiftet ud i hver udgave, så det var en sangbog med kun helt nye sange, ville interessen være meget mindre. Det samme ville være tilfældet, hvis den kun rummede gamle sange og derfor let kunne fremstå lidt støvet. I stedet er det en sangbog, der forsøger at afspejle Danmark i både fortid og nutid, og det ser den ud til at lykkes med,” siger Bjarke Larsen.

Både branchekenderen og generalsekretæren tvivler på, at den megen medieomtale af Isam B’s ”Ramadan i København” spiller hovedrollen i de høje salgstal. Måske har debatten om denne ene sang øget kendskabet til, at der er udkommet en ny sangbog, men køberne er efter Bjarke Larsens vurdering gået efter det samlede indhold. Og Elsebeth Gerner Nielsen betoner, at ”Ramadan i København” ikke er med for at få salgstallene i vejret:

”Jeg synes, der har været mange forskellige debatter. Såvel Højskolesangbogens indhold som debatten om og interessen for dette indhold handler om meget mere end én sang.”