Oberst om krænkelse af dansk luftrum: For en god ordens skyld er vi bevæbnede

Et russiske militærfly af typen Antonov 30 krænkede i sidste uge dansk luftrum. Hvad gør man, når det sker?

Oberst om krænkelse af dansk luftrum: For en god ordens skyld er vi bevæbnede
Foto: Flyvevåbnets Fototjeneste

Danmark, Sverige og Nato havde kampfly på vingerne, da et russisk militærfly kortvarigt fredag aften krænkede svensk og dansk luftrum sydøst for Bornholm, fortæller Søren W. Andersen, oberst og chef for operationer i Flyverkommandoen. For Danmarks vedkommende var det to F16-fly, der blev sendt afsted.

Hvad skete der, Søren W. Andersen?

Denne artikel er en del af denne serie:
Krigen i Ukraine

Vi ser i god tid flyet i på radaren, og fordi vi skal håndhæve suveræniteten, flyver vi ud og ser, hvem det er. Et fly som ham her bruger hverken radioen eller en transponder - det er et elektronisk signal, man kan identificeres med. Han kommunikerer altså ikke, men vi har en god ide om, hvem han er.

Var der flere i luften end de to danske F16?

For god ordens skyld skal jeg sige, at jeg ikke var på arbejde fredag aften. Men jo, det svenske flyvevåben er også ude at se på ham, og der var Nato-fly i luften. Vi ser, hvem han er. Han ser os. Og så følger vi med.

Hvordan ved I, at det russiske militærfly krydsede grænsen?

Vi flyver ved siden af, og derfor bemærker vi selvfølgelig, at han kommer tæt på og lige over grænsen. Ifølge vores målinger var flyet en god kilometer indenfor de 12 sømil (12 sømil er cirka 20 kilometer, red.). Den russiske pilot har kun navigationen i cockpittet at styre efter, så det kan godt være, at han – eller hun - er uenige i, at flyet har været i vores luftrum. Men vores indikation er, at det er en kilometer indenfor øst for Christiansø.

Har piloterne visuel kommunikation med hinanden?

Det ved jeg faktisk ikke. Men det er ikke usædvanligt, at man lige vinker til hinanden. Nu er stemningen nok ikke supervenlig lige i øjeblikket, på den anden side er man professionel, så det sandsynligt, at de hilser.

Skifter flyet så retning?

Så vidt jeg kan se på kortene, er svaret nej. Han flyver langs vores grænse og i knap et minut kommer han indenfor, så er han ude igen. Det man gør, og som vi også gjorde, er at kalde ham over radioen. Men vi er i tvivl, om de lytter på de frekvenser, vi sender på, og i dette tilfælde flyver vi bare med. Vælger han at flyve dybt ind i vores luftrum, vil vi signalere med vingerne, om vi ikke ’lige skal følge ham ud’.

Og hvis han ikke gør, hvad der bliver sagt?

Så følger vi med, registrerer, og senere, som det er sket i dette tilfælde, bliver ambassadøren indkaldt til samtale i udenrigsministeriet. For en god ordens skyld er vi bevæbnede. Men der er ingen, som skyder med mindre, han decideret angriber. Og det har jeg ikke fantasi til at forestille mig kommer til at ske.

Er det en alvorlig episode?

Enhver grænse-krænkelse er alvorlig, også selv om den er lille. Men min vurdering er, at denne episode ikke var problematisk. Den måde, han flyver på, er den måde, man ville flyve, hvis man navigerer lidt forkert.

Russerne har krænket dansk luftrum fem gange siden 2014?

Korrekt. Men vi har ikke grund til at tro, at de har en bevidst dagsorden. Der er også tyske, polske og svenske fly, der krænker dansk luftrum, på samme måde, som vi krænker deres luftrum. Det er ikke noget, der sker hverken ofte eller med vilje.

Har du selv været med til at afskrække fly?

Ja, jeg har været oppe for at følge et russisk fly for 20-25 år siden. Deres tilladelse til at krydse dansk luftrum var udløbet med tre-fire timer. Fra dansk side valgte man at lade det flyve videre under ledsagelse, og efterfølgende fik ambassaden at vide, at de lige skal kende klokken.

Hvordan er det at flyve ved siden af en, som ikke må være her?

Professionelt. Jeg er heller ikke i tvivl om, at vores piloter i fredags opfattede det som en dag på kontoret.