Konservative katolikker angriber liberale tyskere

”Den synodale vej”, som paven satte i gang sidste oktober, har ført til stærk kritik af de tyske katolske biskopper fra deres kolleger i resten af verden. Pave Frans’ egen autoritet er også i spil

Pave Frans under en ceremoni i Peterskirken den 25. april.
Pave Frans under en ceremoni i Peterskirken den 25. april. Foto: Alberto Pizzoli/AFP/Ritzau Scanpix.

I den katolske messe beder præsten Gud om at bevare kirken ”i fred og enhed”. Det er en bøn, der giver megen mening i betragtning af den katolske kirkes størrelse, udstrækning og diversitet. At det også er nemmere sagt end gjort, er de stridigheder mellem konservative og liberale fløje, som den igangværende ”synodale vej” har gjort endnu tydeligere, et tegn på. Især fra konservativ side advares der om et muligt skisma, altså en egentlig kirkesplittelse.

Den synodale vej er en øvelse i nærdemokrati og tætte konsultationer på tværs af alle niveauer i den lokale kirke, hvor lægfolk, præster og ordenssamfund sammen med den lokale biskop og den regionale bispekonference skal identificere udfordringer, foreslå løsninger og bevidstgøres om det kirkelige fællesskab. Det er den første fase i et forløb, der skal udmunde i en egentlig bispesynode i Rom i oktober 2023 med bidrag fra de knap 3.000 bispedømmer verden over. Til den tid skal der konkluderes på de mange indspark, og de store linjer for den fremtidige kurs skal trækkes op.

Men i takt med at processen udfolder sig, er særligt kirken i Tyskland kommet under skarp kritik fra andre dele af den katolske kirke. Tyske katolikker har med ildhu givet sig i kast med konsultationerne og vist, at der hos dem er bred opbakning til blandt andet at reformere de kirkelige strukturer, udvikle synet på kvindens rolle i kirken samt tænke nyt om seksualitet og ægteskab. Det har vakt bekymring i konservative kredse, der advarer mod primært at fokusere på ”magten” i kirken og glemme det åndelige fællesskab i teologisk forstand, som kirken også er.

Lederen af de polske biskopper, ærkebiskop Stanislaw Gadecki, lagde i februar ud med et bekymret brev til lederen af den tyske bispekonference, biskop Georg Bätzing, og i marts fulgte de katolske biskopper fra de nordiske lande op med en tilsvarende henvendelse. Til Vatican News udtalte biskop af Trondheim Erik Varden dengang, at en fornyelse af kirken ikke blot handler om ”utallige samtaler eller afstemninger, men tillige om en genopdagelse af kirkens dybe, sakramentale mysterium”.

Andre biskopper har også kritiseret den tyske kirke, og i ugen efter påske havde i alt 92 biskopper fra fire kontinenter underskrevet et åbent brev forfattet af ærkebiskop Samuel Aquila fra Denver i USA om, at udviklingen i sidste ende kunne føre til et skisma. Medunderskrivere omfattede konservative koryfæer som den australske kardinal George Pell, der også har advaret pave Frans mod for meget nytænkning. Af Bätzings svar på brevet fremgik det, at det primært er erfaringerne fra de mange skandaler, der har motiveret tyskerne:

”Den synodale vej er vores forsøg på i Tyskland at gøre op med de systemiske årsager til misbrugene, og til at man har dækket over dem,” skrev han den 22. april.

Kritikere af udviklingen i Tyskland er også mødtes med paven og har forsøgt at få ham til at gribe ind. Hidtil er det dog ikke sket, skønt Frans så tidligt som i 2019, da diskussionerne om strukturændringer begyndte at tage fart, i et brev frarådede tyskerne ”at gå alene”. På den anden side har Bätzing efter et møde med paven i sommer udtalt, at han forstod det sådan, at Frans havde opfordret til at fortsætte på reformvejen.

Pavens embede er symbol på kirkens enhed, og det er ikke overraskende, at begge sider appellerer til ham om støtte. Men samtidigt tolker blandt andet det indflydelsesrige, katolske tidsskrift The Tablet det åbne brev fra de konservative biskopper som en indirekte kritik af pavens egen autoritet og den proces, han har sat i gang. Ved at ændre spillereglerne og insistere på åbenhed har han skabt forvirring i stedet for sikkerhed, synes pointen at være.

Det er ikke nyt, at biskopper er uenige, og netop en synode er velegnet til at få afklaret stridigheder og søge løsninger. Det nye ved den synodale vej og synoden til næste år er, at virkelige forskelle nu får mulighed for at komme ud i det åbne i stedet for at blive holdt i ave af Vatikanet. Det ser Frans som et sundhedstegn, også selvom det blotter nogle af den katolske kirkes interne brudflader.