ARoS’ nye direktør Rebecca Matthews: ”Enhver leder i 2021 bør forholde sig til MeToo”

Enhver leder i det 21. århundrede må forholde sig til MeToo, siger Rebecca Matthews, der den 1. januar sætter sig i direktørstolen på ARoS

Rebecca Matthews kalder Aarhus for sin ”adopterede hjemby”. Fra den 1. januar er hun den nye direktør for byens kunstmuseum ARoS.
Rebecca Matthews kalder Aarhus for sin ”adopterede hjemby”. Fra den 1. januar er hun den nye direktør for byens kunstmuseum ARoS. Foto: ARoS.

Det er en storsmilende Rebecca Matthews, der træder ind ad døren til tredjesalssalonen på kunstmuseet ARoS, kort tid før et pressemøde onsdag formiddag om udnævnelsen af kunstmuseets kommende direktør skal til at finde sted. Dermed er spændingen allerede udløst, inden bestyrelsesformand Carsten Fode tager ordet og præsenterer den nye direktør.

For hvad skal den tidligere leder af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 og nuværende direktør for Glasmuseet Ebeltoft ellers der, hvis det ikke er hende, der er den nye direktør?

Det er det, og dermed har de fleste gættet rigtigt, hvad angår kønnet på den ny direktør, men forkert, hvad navnet angår. Gætterierne er først og fremmest gået på kunstfaglige sværvægtere som Gitte Ørskou, der er direktør på Moderna Museet i Stockholm, Marie Nipper, der er direktør for kunsthal Copenhagen Contemporary, og Lisette Vind Ebbesen, der er direktør på Skagens Museum. Når de færreste har tænkt på Rebecca Matthews, skyldes det måske, at hun ikke er så kendt for sine kunstfaglige kvalifikationer som for sin brede ledererfaring.

”Vi har haft en lang ønskeliste. Vores nye direktør skulle have en gedigen kunstfaglig baggrund, stærke leder-evner, et internationalt udsyn og samtidig kunne gå direkte ind i samarbejdet med vores lokale samarbejdspartnere,” siger Laura Hay Uggla, der er bestyrelsesmedlem i ARoS og har siddet som formand for det ansættelsesudvalg, der har gennemgået, hvad hun kalder ”et ansøgerfelt på 20 stærke kandidater”, ved præsentationen af Rebecca Matthews.

Endnu ikke flydende dansk

Og den 53-årige brite har da også en kandidatuddannelse i kunsthistorie fra University of London – foruden den kandidatuddannelse, hun har i fransk og tysk litteratur fra University of Cambridge – og desuden betydelig ledelseserfaring i kulturbranchen. Hun har blandt andet arbejdet for kulturinstituttet British Councils globale partnerskab i New York og været direktør for government relations ved Sydney Operahus.

”ARoS er et hus med mange facetter, og det er vigtigt for os, at direktøren skal være direktør og ikke kurator. Hun skal selvfølgelig være med til at sætte en kreativ retning, og det har Rebecca Matthews både uddannelsesmæssig og erfaringsmæssig kompetence til,” siger Laura Hay Uggla.

Inden hovedpersonen selv får ordet, bemærker Carsten Fode, at der er én ting, som bestyrelsen med valget af Rebecca Matthews ikke har fået endnu.

”Nemlig et flydende dansk sprog,” siger Carsten Fode med henvisning til, at Rebecca Matthews forstår dansk, men taler på engelsk.

”Det vil utvivlsomt rette sig i løbet af relativt kort tid, og så er paletten fuld,” siger bestyrelsesformanden.

Rebecca Matthews erklærer sig både begejstret og beæret over at blive ARoS’ nye direktør.

”ARoS er et sted med kvalitet og substans, og det, jeg elsker mest ved museet, er dets insisteren på at være et museum for alle. Et sted, der samler og ligestiller mennesker, og som har en utrolig spændende tid foran sig,” siger Rebecca Matthews og nævner i den forbindelse projektet ”The next level”, der er en kommende udvidelse af museet med et underjordisk galleri og et kæmpe værk af den amerikanske kunstner James Turrell.

Innovation og lederskab

ARoS’ tidligere direktør, norske Erlend Høyersten, forlod den 29. juni i år direktørposten med omgående virkning. Tilbage i april modtog museets bestyrelse en anonym medarbejderklage om ”sexisme” og ”grænseløs adfærd”, hvilket resulterede i en ekstern undersøgelse, der blandt andet konkluderede, ”at en del af de interviewede oplever udfordringer med ledelses- og organisationskulturen, og at der desuden er forekommet krænkende handlinger”. Senere kom det frem, at der blev peget direkte på Erlend Høyersten som den, der havde udført de krænkende handlinger. Erlend Høyersten havde været direktør for ARoS siden 2014.

Til den direktørpost, som Rebecca Matthews nu tiltræder, har ARoS’ bestyrelse søgt en person, der kan gøre Aarhus-museet til et af verdens førende kunstmuseer. Ifølge en visionsplan, der er udviklet for museet, skal det fremstå med ”appel, relevans og integritet”. ARoS skal desuden være ”udviklende, have faglig autoritet, være kvalitetsorienteret og bæredygtigt/grønt”, som der står i planen.

Ifølge Rebecca Matthews har ARoS potentiale til at avancere til at blive et af verdens bedste.

”For nogle år siden læste jeg en artikel, der rangerede de bedste museer i verden. ARoS var ikke iblandt, og det er ikke overraskende, for der er et stykke vej endnu. Artiklen oplistede nogle parametre, blandt andet innovation og lederskab på det kunstfaglige område. Jeg vil virkelig gerne have ARoS til at blive et museum, der ved, hvem det er, og hvem det er til for. Samtidig skal museet være mentalt nysgerrigt og virkelig lytte koncentreret til både kunstnere og publikum,” siger Rebecca Matthews til Kristeligt Dagblad, der også beder hende om at forholde sig til den MeToo-sag, hun er ansat på baggrund af.

”Jeg har på ingen måde været en del af museets seneste historie. Jeg fokuserer virkelig på fremtiden og vil tilbringe tid med holdet for at finde ud af, hvem de er. Men jeg mener, at alt lederskab i det 21. århundrede handler om at arbejde med emner som identitetspolitik og MeToo.”

Gør det nogen forskel, at du er kvinde?

”Det må du spørge holdet om, når jeg har været her et stykke tid.”