En af de mest markante cd-udgivelser i lang tid

Musikere fra DR Symfoniorkestret imponerer med værker af komponisten Olivier Messiaen

En kammermusikalsk juvel

Man har ofte oplevet, at komponister selv under de mest umulige forhold kan stor skabe musik. Den franske komponist Olivier Messiaen (1908-1992) var i juni 1940 blevet taget til fange af nazisterne, men som det mærkeligt nok af og til skete, blev musikere behandlet med større agtelse end andre fanger.

Messiaen fik udleveret nodepapir af en tysk vagt, så han kunne komponere et nyt værk til sig selv og tre andre franske musikere i lejren. I januar 1941 blev værket for klaver, klarinet, violin og cello opført i lejren – med tyske soldater på forreste række. Messiaen spillede klaver. ”Aldrig er jeg blevet lyttet til med så stor opmærksomhed og forståelse”, huskede han tilbage.

Værket fik titlen ”Kvartet til tidens ende”, og det er usædvanligt i enhver henseende. De otte satser drejer sig om dommedag, apokalypsen, som den beskrives i Johannes’ Åbenbaring. Messiaens syner har et andet sprog end det velkendte. Musikkens love har han selv konstrueret i form af nye typer skalaer og rytmer. Fuglestemmers overjordiske klang spejler sig i satser som ”Krystal-liturgi” og den lange klarinetsolo ”Fuglenes afgrund”, mens katolsk mysticisme ligger til grund for kvartettens to lovsange (”louanges”) til Jesus.

Nu kan man få dette fascinerende værk i en indspilning med fire fremragende musikere fra DR Symfoniorkestret: Christina Åstrand, violin, Johnny Teyssier, klarinet, Henrik Dam Thomsen, cello, og Per Salo, klarinet. At det er en udgivelse fra Our Recordings er i sig selv en yderligere anbefaling – denne gang får man i teksthæftet et helt lille essay af forfatteren Jens Christian Grøndahl.

En de mest markante cd-udgivelser i lang tid.

Seks stjerner

Olivier Messiaen: Quatuor pour la fin du temps. Our Recordings 6.220679.

Coco med varierede violinstykker

Coco står i denne sammenhæng ikke som ellers for Concerto Copenhagen, men for den britisk-japanske violinist Coco Tomita, der er aktuel med en ny udgivelse på plademærket Orchid Classics. Her spiller hun med en samlet varighed på knap en time 10 forskellige og ret varierede violinstykker, lige fra George Enescus ”Ménétrier” til Claude Debussys ”Beau Soir”.

Den længste skæring på skiven vil sandsynligvis også forekomme som den måske mest tilgængelige eller genkendelige: den ungarske komponist Jenö Hubays ”Carmen – Fantaisise brillante”, der, som titlen mere end antyder, rummer en række melodistumper fra Bizets populære opera "Carmen". Hubay (1858-1937) var selv en fremragende violinist, der underviste på konservatoriet i Budapest, og han var en kort overgang elev hos den aldrende Franz Liszt.

Coco akkompagneres fint af den 38-årige britiske pianist Simon Callaghan, der efterhånden har fået godt gang i sin egen karriere. 

4 stjerner

Coco: Origins. Med Coco Tomita, violin, og Simon Callaghan, klaver. Orchid Classics ORC100194.