Han kom til Nivå som flygtning, nu indtager han byen som international anerkendt kunstner

Samtidskunstneren Danh Vo, der er katolsk opdraget og som barn kom til Nivå som flygtning, har indtaget Nivaagaards hjerterum på smukkeste vis med kunst fra sin egen samling

Danh Vo kom til Nivå som femårig efter at være flygtet fra Vietnam i en hjemmebygget båd. Den i dag internationalt anerkendte kunstner er nu vendt tilbage til Nivå med udstillingen ”Danh Vo præsenterer”. – Foto: David Kahr.
Danh Vo kom til Nivå som femårig efter at være flygtet fra Vietnam i en hjemmebygget båd. Den i dag internationalt anerkendte kunstner er nu vendt tilbage til Nivå med udstillingen ”Danh Vo præsenterer”. – Foto: David Kahr.

I 1980 kom en femårig, vietnamesisk dreng til Nivå i Nordsjælland. Sammen med sine forældre og søskende var han flygtet i en hjemmebygget båd fra Vietnam, lykkeligvis undslap de druknedøden og blev samlet op af et Mærsk-skib. Fra en flygtningelejr i Singapore fik de asyl i Danmark. Drengen Danh Vo kom på den lokale skole, måtte lære det nye mærkelige sprog og tage del i en fremmed kultur. Hans forældre fik med tiden en grillbar og arbejdede døgnet rundt for at skaffe deres børn en god tilværelse.

Denne sommer, 40 år efter Danh Vo kom til Nivå, kan man se en betydningsfuld, poetisk og skarp udstilling kurateret af ham på Nivaa-gaards Malerisamling. Det er lidt af et scoop, for Danh Vo er i dag en efterspurgt international kunstner, der bor og arbejder mange steder i verden, og netop nu har åbnet en stor soloudstilling på The National Museum of Art i Osaka, Japan. Og for ham, der blev smidt ud af skolen i 8. klasse (siden uddannede han sig på Kunstakademiet i København og i Frankfurt), er tiden som flygtningebarn i Nivå formodentligt heller ikke uproblematisk at genbesøge.

Godsejer og fabrikant Johannes Haage, som i 1908 donerede sin malerisamling til offentligheden og dermed grundlagde Nivaagaard, var en passioneret samler. Det samme er Danh Vo, og også derfor giver det ekstra fin mening, at udgangspunktet for udstillingen er hans egen samling. Det er idéen, at udstillingen er den første af tre, som han skal lave på Nivaagaard i løbet af de kommende år.

Udstillingen finder sted i museets oprindelige kerne, det højloftede og smukke kunsttempel, som Haage lod opføre, og som også er den del af museet, som Vo kunne huske fra et skolebesøg. Det er en lille, men intens, udstilling med 20 værker af 12 kunstnere, fire af værkerne er Vos egne. De øvrige værker er af kunstnere, som har spillet en stor rolle for Vo i hans egen praksis.

Udstillingen handler om mange ting, men identitet og den måde, den kan ses som flydende og ikke snævert knyttet til en nationalitet, religiøsitet eller seksuel observans, er gennemgående.

Identitet er ikke noget, vi kommer ind i verden med, men noget, der hele tiden bliver til, som vi forhandler med omverdenen og os selv, og det kommer så smukt til udtryk i et idébåret værk af den cubansk-amerikanske kunstner Felix Gonzalez-Torres (1957-1996). Værket er et portræt af veninden og kollegaen Julie Ault fra 1991 og består af en række ord, navne og årstal. ”Crisco Disco 1977, Trampolines 1963” står der for eksempel, men der står også ”Momland 2020”.

Værket ”Power up” af den amerikanske Sister Corita Kent, som her ses hængende på væggen på Nivaa-gaard, er et af de værker, der indgår i udstillingen ”Danh Vo præsenterer”. Foran væggen ses et værk af Danh Vo selv: En 1600-tals torso af den lidende Kristus ligger afskåret i en trækasse, der tidligere har været brugt til at transportere modermælkserstatning fra Nestlé. – Foto: Nick Ash.
Værket ”Power up” af den amerikanske Sister Corita Kent, som her ses hængende på væggen på Nivaa-gaard, er et af de værker, der indgår i udstillingen ”Danh Vo præsenterer”. Foran væggen ses et værk af Danh Vo selv: En 1600-tals torso af den lidende Kristus ligger afskåret i en trækasse, der tidligere har været brugt til at transportere modermælkserstatning fra Nestlé. – Foto: Nick Ash.

Værket bliver ved med at ændre sig, fordi Gonzales-Torres har givet Ault rettighederne til at ændre ord og årstal hver gang, det udstilles. Vi andre ved ikke, hvilken betydning der knytter sig til ordene, der danner portrættet af Ault, vi danner vores egne forestillinger, ligesom man uvilkårligt kommer til at tænke på, hvordan ens eget portræt ville tage sig ud.

Et af de mest iøjnefaldende værker er fire serigrafier, der til sammen danner opfordringen ”power up”. Oprindeligt et udtryk, der stod ved tankstationerne, men kunstneren bag, Sister Corita Kent (1918-1986), som var noget så usædvanligt som en amerikansk nonne, der sprang ud som popkunstner, tænkte på en anden kraft, og har forsynet ordene med en undertekst i form af et længere digt af Daniel Berrigan (1921-2016), amerikansk jesuitisk præst, digter og aktivistisk pacifist, særlig aktiv i modstanden mod Vietnam-krigen. Danh Vo er selv katolsk født og opdraget, og sådan fletter værkernes og kunstnernes historier og biografier sig ind og ud af hinanden.

Et andet kendt værk er et sort-hvidt fotografi af en kvinde i en seng. ”Candy Darling on her Deathbed” (Candy Darling på sit dødsleje) har fotografen bag, Peter Hujar, kaldt det. Candy Darling var oprindeligt en mand, men sprang ud som kvinde og fik et kort, intenst liv blandt andet i kredsen omkring Andy Warhol (1928-1987), før hun døde af blodkræft som kun 29-årig i 1974. Kunstneren Peter Hujar, der var af ukrainsk oprindelse, døde som 53-årig i 1987 af aids. Det samme gjorde Hujars kollega og kæreste, Paul Thek (1933-1988), som også er repræsenteret på udstillingen med det humoristiske værk ”Towards an Abstract Icon” (på vej mod et abstrakt ikon), der udgøres af en barnestol, en lampe og et blomstret maleri, man kan filosofere over.

”Danh Vo præsenterer” er en smukt installeret udstilling, der vokser jo mere nysgerrigt, man går til den. Efter kunstnerens ønske er der ingen formidling i selve salen, som på sin vis jo også er ét stort værk, et portræt af Danh Vo gennem hans samling, og det er både en gave og samtidig akilleshælen i Danh Vos kunst, fordi den altid indeholder så uendeligt meget mere, end man kan aflæse af overfladen. – Foto: Nick Ash.
”Danh Vo præsenterer” er en smukt installeret udstilling, der vokser jo mere nysgerrigt, man går til den. Efter kunstnerens ønske er der ingen formidling i selve salen, som på sin vis jo også er ét stort værk, et portræt af Danh Vo gennem hans samling, og det er både en gave og samtidig akilleshælen i Danh Vos kunst, fordi den altid indeholder så uendeligt meget mere, end man kan aflæse af overfladen. – Foto: Nick Ash.

Pludselig bliver det meget nærværende, hvor forfærdeligt det var, da aids var epidemien, alle frygtede, og som ikke mindst ramte de homoseksuelle miljøer så hårdt.

Et af Danh Vos egne værker er et stykke af en 1600-tals trætorso af den lidende Kristus. Stykket passer lige præcis ned i den trækasse, det er lagt i. Det er en gammel Nestlé-kasse, hvorpå der står ”Mothers! Nurse your baby. If you can’t – get Nestlés” (Mødre! Am dit barn. Hvis du ikke kan – brug Nestlé). Kassen har bragt amerikansk ”modermælk” til Vietnam. På godt og ondt. Oprindeligt indgik der hverken mælk eller sukker i det vietnamesiske køkken, det kom til med kolonialisterne. Samtidig peger kassen på den moderlige omsorg for den døde Kristus, det bliver en lille pieta i sig selv. Og endeligt kan man se værket som en form for eksorcisme, en helt konkret måde, kunstneren så at sige skærer den katolske arv ud af sig selv på.

”Danh Vo præsenterer” er en smukt installeret udstilling, der vokser jo mere nysgerrigt, man går til den. Efter kunstnerens ønske er der ingen formidling i selve salen, som på sin vis jo også er ét stort værk, et portræt af Danh Vo gennem hans samling, og det er både en gave og samtidig akilleshælen i Danh Vos kunst, fordi den altid indeholder så uendeligt meget mere, end man kan aflæse af overfladen. Vær nysgerrig, som hvis du skulle lære et nyt sprog, så åbner verden sig.