Også anmelderne er glade for ugens vinder af stor litteraturpris

Finske Monika Fagerholm fik i denne uge Nordisk Råds Litteraturpris. ”Hvem slog bambi ihjel?” begejstrer også de danske anmeldere

Monika Fagerholm modtaget Nordisk Råds Litteraturpris for romanen "Hvem slog bambi ihjel?".
Monika Fagerholm modtaget Nordisk Råds Litteraturpris for romanen "Hvem slog bambi ihjel?". . Foto: Jessica Gow/TT/Ritzau Scanpix.

Vi er i Villabyen, en rig forstad til Helsinki, hvor fire unge privilegerede mænd har voldtaget, mishandlet og frihedsberøvet den unge kvinde Sascha. Hovedarkitekten bag er rigmandssønnen Nathan, som vil hævne sig på hende, da hun ikke længere vil være sammen med ham – og det vil han ikke finde sig i, da han er vant til at få, hvad han vil.

Det er overgrebet mod Sascha, der er omdrejningspunktet i fortællingen, men det er hverken hende eller selve akten, der står i centrum i Monika Fagerholms syvende roman, ”Hvem slog bambi ihjel?” (på dansk ved Pia Juul, udkommet på Turbine), som netop er blevet tildelt Nordisk Råds Litteraturpris.

Siri Ranva Hjelm Jacobsen har sine forbehold i Weekendavisen over for en roman, som ifølge hende nægter at blive bekvem, som med rasende humor tegner et tidsportræt af Finland i nullerne, og som ikke mindst i sit sprog lever op til det band, som den har taget titel efter: Punkbandet Sex Pistols:

”Det råber, bryder ud i sang, slår over i engelsk, ignorerer sine egne tegnsætningsregler og kaster om sig med et uhøjtideligt miskmask af referencer fra nullernes pastelfarvede popkultur til den franske kultfilosof Simone Weil.”

Men hun mener, at romanen enkelte steder driver sin handling for hårdt frem, og at dens referencemaskine har en tendens til at tordne lidt vel meget løs. Kamilla Löfström er i sin anmeldelse i Information langt mere venligt stemt. ”Det er ondt – og derfor godt”, konkluderer hun, når Monika Fagerholm langer ud efter patriarkerne, pengemændene og politikerne, og det sprog, som visse anmeldere slår sig på, er for hende det helt essentielle i romanen:

”Dens motor er ikke opklaringen af en forbrydelse, men det sprog, en forbrydelse afstedkommer. Og lige præcis det sprog, der skal dække over, at et lille samfund har mistet sin uskyld, fordi det viser sig, at i denne idyl voldtog og mishandlede fire drenge en pige i otte timer og seksogfyrre minutter.”

Også May Schack er betaget af romanen, som hun kalder fremragende og tildeler fem hjerter ud af seks mulige i Politiken . Den stiller det underliggende spørgsmål: Ved vi overhovedet længere, hvad det vil sige at sætte sig i en andens sted? Skulle man tale på vegne af romanens personer, ville svaret i de allerfleste tilfælde være nej, men forfatteren kan, mener May Schack, i den grad sætte sig i andres sted. Med vid og bid afdækker hun menneskers hykleri, samtidig med at hun i en række sidehistorier skriver indsigtsfuldt om forelskelse og venskab. I øvrigt kongenialt oversat af den netop afdøde forfatter Pia Juul.

For Katherine Diez i Berlingske bliver det til beskedne tre stjerner ud af seks og følgende skudsmål:

”’Hvem slog bambi ihjel?’ er en udstilling af den højborgerlige idyls hyklerier ... Men selvom jeg normalt abonnerer på den helle helle’ske minimalisme – de tomme pladser, der inviterer til individuel fortolkning, og de fragmentariske scener, der kun lige med let hånd strør lyspartikler ud over begivenhederne – så står Fagerholms stil desværre i vejen for mit fulde udbytte af bogen, der pludselig er knækprosa, så (måske, vistnok) dialog mellem nogen, man aldrig helt får at se. Det er for rodet.”

Og selvom Mai Misfeldt nok er enig i, at man skal kæmpe lidt for at finde fodfæste i den sprængte form, hvor noget kræver flere læsninger, så bliver man fuldt ud belønnet, og i Kristeligt Dagblad giver hun fem stjerner til ”en grum, betændt dunkende skildring af svigtede unge i en overklassevirkelighed, hvor det nyliberalistiske verdenssyn hersker, og der ikke eksisterer nogen egentlig lov eller moral, der ikke kan omgås.”

”Bogen i tiden” skriver om mediekritikkens modtagelse af en væsentlig aktuel bog eller om en debat, som en bog har rejst.