Aage og de andre pensionister udlever drengedrømmen

En del af ”det grå guld” fra Vildbjerg i Vestjylland holder til i kælderen med deres elektriske tog. Til udenforstående fortæller de hellere, at de går til tennis, end at de i deres modne alder opfylder en gammel drengedrøm om leg med togvogne og lokomotiver

Aage Lavrsen, teknisk chef for klubbens modeljernbaneanlæg, får lokomotivet på plads. Nogle af Vildbjergs erhvervsdrivende har sponsoreret klubben med firmalogo på togvognene. Det var Aage Lavrsen, der i sin tid var med til at formidle Knud Verner Jensens arv til Vildbjerg-klubben. Han har interesseret sig for tog siden sin drengetid og har sit eget private modelanlæg. –
Aage Lavrsen, teknisk chef for klubbens modeljernbaneanlæg, får lokomotivet på plads. Nogle af Vildbjergs erhvervsdrivende har sponsoreret klubben med firmalogo på togvognene. Det var Aage Lavrsen, der i sin tid var med til at formidle Knud Verner Jensens arv til Vildbjerg-klubben. Han har interesseret sig for tog siden sin drengetid og har sit eget private modelanlæg. – . Foto: Astrid Dalum/Ritzau Scanpix.

Ved stationsbyen Vildbjerg i Midtjylland gør toget et skarpt sving, når det kører på strækningen Herning-Holstebro. Lokalt fortælles, at man her finder den skarpeste jernbanekurve i Danmark, og det er Niels Mouritsens skyld. Niels Mouritsen døde i 1904, men mindes endnu. Som magtfuld sognerådsformand, amtsrådsmedlem med meget mere satte han gang i byen og egnen, og det er først og fremmest hans fortjeneste, at jernbanen overhovedet kom til Vildbjerg.

Efter de oprindelige planer skulle den være ført udenom, men det fik Mouritsen ændret efter flere rejser til hovedstaden – derfor den skarpe jernbanekurve – så Vildbjerg, imod de oprindelige planer, alligevel kunne komme på jernbanenettet, som sognerådsformanden ønskede det.

Jernbanen gennem Vildbjerg blev indviet i 1904, og Niels Mouritsen nåede aldrig selv at køre med toget på strækningen. Han var ganske vist nede ved stationen for at bese det på egnen nyetablerede transportmiddel og fik da også tilbudt en tur med et af de første prøvetog, men den på dette tidspunkt dødssyge sognekonge betakkede sig med ordene: ”Nej! Det eneste tog, jeg skal køre med, bliver toget til Himlen!”.

Niels Mouridsen døde da også få dage efter indvielsen af banen.

Godt 100 år senere gentog historien sig, omend i modelstørrelse, da nu afdøde ingeniør Knud Verner Jensen, der var vokset op i Vildbjerg, testamenterede sin elektriske modelbane til en samlet værdi af flere hundrede tusinde kroner og dermed lagde grunden til Trehøje Modeljernbane Klub (TMK).

Knud Verner Jensen havde afhændet sin virksomhed og – nu som aldrende forhenværende – brugt nogle af pengene til at forsøge at genfinde sin gamle drengedrøm om et elektrisk tog. Det skete i stor stil med køb af 300 meter skinner, signaler, rullende materiel, broer, veje, huse og landskaber til et anlæg på omkring 50 kvadratmeter, men på grund af sygdom nåede Knud aldrig selv at få det ud af kasserne. I stedet blev der oprettet en modeljernbaneklub, som fik testamenteret hele anlægget, og som nu – med tilskud fra kommunen og et par fonde – har lokaler i kælderen i Den Gule Bygning, en tidligere kommuneskole midt i Vildbjerg, der i dag lægger lokaler til billedskole, lokalarkiv, autografmuseum – og nu altså også Knud Verner Jensens modelbane, hvor der er klubaften og mulighed for besøg en gang om ugen.

Modelbanen fylder 50 kvadratmeter, og medlemmerne arbejder fortsat på udbygningen af anlægget. Her følger tre af medlemmerne – fra venstre Knud Bunde, Aage Lavrsen og Søren Østergaard – et af modeltogene, trukket af et lokomotiv for fuld damp. De tre medlemmer er repræsentative for ”det grå guld”, som er i overtal i modeljernbaneklubberne: Fra venstre en tidligere journalist, en forhenværende købmand og en pensioneret overlæge.
Modelbanen fylder 50 kvadratmeter, og medlemmerne arbejder fortsat på udbygningen af anlægget. Her følger tre af medlemmerne – fra venstre Knud Bunde, Aage Lavrsen og Søren Østergaard – et af modeltogene, trukket af et lokomotiv for fuld damp. De tre medlemmer er repræsentative for ”det grå guld”, som er i overtal i modeljernbaneklubberne: Fra venstre en tidligere journalist, en forhenværende købmand og en pensioneret overlæge.

Men ligesom den gamle sognerådsformand i 1904 aldrig kom ud at køre med det tog, han havde skaffet til byen, kom Knud Verner Jensen aldrig til at se sit anlæg i fuld drift. Da de andre medlemmer i den nyoprettede modelforening blev klar over, hvor syg han var, skyndte de sig imidlertid at få en mindre bane gjort klar, som Knud Verner Jensen nåede at overvære en prøvekørsel af, inden han få måneder senere afgik ved døden.

Modeljernbaneklubben i Vildbjerg bygger nu videre på anlægget de tre ugentlige mødeaftener og kører med togene den fjerde. Der kan køre 10 tog på klubbens anlæg på én gang.

TMK er for alle aldre med legebarnet intakt, men hovedparten af medlemmerne er oppe i årene.

”Modeltog appellerer åbenbart mest til ’det grå guld’, hvor vi jo så får udlevet nogle af vores gamle drengedrømme,” konstaterer foreningens tekniske chef, Aage Lavrsen, som har været købmand og i øvrigt også har sit eget store modelbaneanlæg hjemme på bopælen.

”Vi vil selvfølgelig gerne have flere yngre med, men vi oplever, at mange mener, det er lidt ’no-go’ at lege med tog, ikke mindst i vores alder. Så vi fortæller gerne i stedet, at vi går til tennis eller en anden ’fornuftig’ sport, når vi mødes i klubben.”

Sagt med et smil, for uanset hvad andre kan mene om deres leg med elektriske tog og byggeri af modelhuse og landskaber, så hygger de sig – uanset alder – i kælderen i Den Gule Bygning, der i øvrigt ligger tæt ved stationen i Vildbjerg, hvor de ”rigtige”, store tog tager stop på vej til Herning eller Holstebro. Dem, Niels Mouritsen i sin tid fik skabt skinnevej for gennem Vildbjerg.

Rundt i hele Danmark er der aktive klubber, som samles om deres fælles interesse for modeljernbaner. 103 af dem er organiseret i Dansk Model Jernbane Union (DMJU), som blev stiftet i 1961. Ifølge landsformanden for DMJU, Jan-Ole Hansen, oplever man på landsplan samme problematik som i Vildbjerg, nemlig at medlemmernes gennemsnitsalder er stigende:

”Der er begyndt at komme unge med, men mange af vores klubber er ikke gode nok til at tage imod de unge. Derfor vil vi nu forsøge at igangsætte initiativer, som kan få vendt udviklingen, så vi kan få flere yngre medlemmer.”

DMJU står bag Danmarks største modeljernbaneudstilling, ”Modeltog for alle”, som har til formål at synliggøre hobbyen i en bredere offentlighed. Her deltager normalt flere end 20 store klubanlæg over et par dage. Udstillingen afvikles en gang om året og skulle i år have været arrangeret for 25. gang, men er på grund af coronakrisen udsat til næste år.